Waktu Solat

30/09/2011

Mak & Novel

Hannani sayang...

Nani nak tau tak, mak sebenarnya minat sangat membaca. Dari mak kecik lagi mak memang minat membaca..tak kira la buku sekolah ke surat kabar ke majalah...semua mak baca. Kemudian, bila mak besar sikit, mak mula meminati novel. Macam2 novel yang mak baca. Mula2 mak pinjam dari perpustakaan awam. Kemudian, bila mak dah masuk matrikulasi, mak dah tak dapat nak pinjam dekat pustakaan awam lagi (sebab jauh). Jadi, mak mula menjinak2kan diri dengan buku2 agama yang ada dekat perpustakaan matrikulasi yang mak belajar tu. Alhamdulillah...satu penghijrahan yang lebih baik untuk diri mak.

Tapi kan nani, dalam diam2 mak ada jugak beli satu dua novel guna duit simpanan mak. Hehe..sebenarnya mak memang suka sangat la baca novel. Kemudian, apabila masuk ke universiti, mak pula dapat biasiswa, tajaan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA). Jadi, mak punya lebih wang untuk dibelanjakan. Alhamdulillah...ada rezeki lebih sikit. Mak mula membeli novel secara pos. Sebulan 2 atau 3 buah buku mak beli. Habis la dalam RM40 ke RM50 dalam masa sebulan untuk novel saja. Kadang2 arwah nenek sampai marah sebab mak sanggup berlapar nak kumpul duit beli novel daripada makan best2.

 Teruk kan mak ni? Nani jangan jadi macam mak tau. Memang membaca tu amalan yang mulia..tapi jangan la berlebih2an pula ye.

Lepas tu, bila mak dah kawin dengan abah..abah pula menyokong minat mak yang 1 ni. hehe...duit gaji abah tiap2 bulan memang ada la dalam  RM50 diperuntukkan untuk mak membeli novel. Mak memang bercita2 untuk membuat perpustakaan mini dirumah kita. Nak simpan semua koleksi buku2 mak. Dari novel hingga ke buku2 agama & ilmiah mak nak simpan kat situ. Dah banyak dah koleksi buku2 mak ni.

Akhir2 ni mak mula terfikir, banyak duit abah yg dibelanjakan untuk membeli novel2 mak. Jadi, mak buat keputusan untuk mengurangkan belanja membeli novel. Mak mula menjinakkan diri mak dengan blog pulak. Sebab apa nani nak tau tak? Sebab mak memang tak boleh kalau tak membaca. Jadi, tak dapat beli novel, mak baca ajela cerita2 orang lain di dalam blog2 mereka. Terubat jugak gian mak nak membaca.

Mak harap, andai nani punya minat yang sama seperti mak...nani jangan la membazir ye. Beli la semampu kita sahaja. Paling penting, beli sekadar yang perlu. Andai ada cara lain yang lebih menjimatkan..kita guna la cara yang lebih menjimatkan. Faham tak anak kesayangan mak ni? InsyaAllah nani akan faham suatu hari nanti.

No comments:

Post a Comment