Waktu Solat

14/09/2011

Pengalaman Bersalin

26 hari yang lalu saya telah selamat melahirkan anak saya yg pertama. Bermakna saya sudah 26 hari dalam pantang. Tengah menghitung hari tunggu habis berpantang. Azabnya la melalui saat2 berpantang ni (len kali saya cte ye)

Masihku ingat lagi tarikh tersebut. 18 Ogos 2011 merupakan temujanjiku yg ke-2 di Klinik Pakar Hospital Serdang. Aisshhh..riso bebenor ni..mana taknya..sebelum ni g 1st check up kat sna saya dah kene masuk wad. Tekanan darah terlalu tinggi..kene la duduk wad 2 3 hari tuk pemantauan. Jadi, tuk temujanji kali ke-2 ni saya & suami berdoa la sgt2..jgn la kene masuk wad lg. Masa tu kandungan saya dah masuk minggu yg ke 39. Tapi, apa yg diharapkn xselalunya menjadi kenyataan kan. Macam 1st check up jgk..kali ni doktor cakap kene tahan terus di wad & kene paksa bersalin. Dah cukup bulan..xperlu risau. Macam tu la kata doktor. Nak xnak kene la ikut jgk kan..xkan nak lari kot. Hehe..

Agaknya memang trend wad bersalin kot sebelum masuk wad kene g dewan bersalin dulu. Alasan  mereka xde katil kosong lg. Saya pun terus di bawa ke dewan bersalin. Amik darah pastu rehat di katil sementara sebelum di bawa ke wad. Masa tu tekanan darah diambil semula..tapi masih tinggi juga walaupun sudah diberi makan ubat. Saya terus ditukarkan baju & kene baring atas katil sahaja. Xleh jln2 g..uhhh..xbest betul! Xlama lepas tu saya di bawa masuk ke bilik khas didalam dewan bersalin. Macam2 wayar di pasang di badan. Petang tu doktor masukkan ubat utk cepatkn proses bersalin. Doktor kata bukaan saya cume 2cm. Masya Allah...sakitnya hanya Tuhan sajalah yg tau bila ubat dah di masukkan. Contraction mula dirasai..perutku mengeras..rasa macam nak buang air besar pun ada. Dah tu x dibagi makan atau minum. Ya Allah...dah la saya berpuasa dari pagi. Lapar & haus yg teramat sampai saya tertunggu2 masa nak mkn ubat. Kalau nak tau..saya ni bukan main takut nak makan ubat..tapi dalam keadaan haus macam ni saya tertunggu2 masa tu.Siap merayu2 dgn nurse nak minta air..tiap kali suami saya masuk, saya minta dia suapkn setitik air. Suami saya pun dalam takut tapi berani curi2 menitiskan setitis dua air dlm mulut saya. Setitis air pada saya amatlah nikmatnya pada masa tu.

Ada 1 problem bin masalah duduk dalam dewan bersalin ni...boleh katakan hampir setiap setengah jam (dlm hati terpikir gak..ramainye la org yg bersalin bulan puasa mcm ni ye) saya boleh mendengar orang menjerit, meraung masa nak lahirkan anak. Ada macam2 bunyi..ada yang xdengar suara mak dia pun..tup2 dah dengar suara anak dia menangis. Ada plak yg dari awal masuk dewan bersalin sampai masa nak meneran menjerit2...ngeri saya mendengarnya. Trauma sepanjang duk dlm bilik tu...suami saya pun pandai cakap..macam2 bunyi dlm bilik ni ye..siap dia ajuk2 lagi gaya doktor ngan nurse yg menyambut bayi.."pushh..pushh.." Mana x nye..bukan patient je menjerit masa nak deliver..doktor ngan nurse pun ikut sama menjerit. Serius..saya memang trauma. Saya gtau kat nurse yg jaga saya..mcm manalah tekanan darah saya nak turun kalau tiap2 jam saya dengar org menjerit nak lahirkan anak. Ya Allah...besar sungguh pengorbanan seorang ibu untuk melahirkan anak.

Pagi 19 Ogos doktor beritahu mereka perlu memecahkan air ketuban utk mempercepatkan proses bersalin kerana bukaanku hanya 3cm setelah dimasukkan ubat. Sakitnya xboleh nak digambarkan mcm mana. Habis banjir tilam yg diduduki. Xselesa..darah bercampur lendir keluar dgn banyak. Sakit di perut bertambah. Kata nurse, mmg itulah tujuan di pecahkan air ketuban. Ya Allah...saat tu saya merasakan mcm Allah dah nak cabut nyawa saya. Menitis air mata bila suami dtg melawat sehinggakan saya beritahu pada suami "kalau nak operation, operation jelah...jgn la paksa bersalin normal mcm ni..sakit sgt2" Suami byk menyabarkan saya yg dah macam orang putus harapan je gayanya. Saya terpaksa diberikan suntikan epidural tengah hari tersebut utk menahan sakit. Tapi sehingga malam bukaan hanya 5cm walaupun sakitnya semakin kerap. Akhirnya setelah berbincang dengan suami doktor membuat keputusan utk melakukan pembedahan.

Tepat jam 12 malam 20 Ogos, saya pun di tolak masuk ke dewan bedah. Jantung berdegup kencang..hati terfikir2 andai inilah hari terakhirku di dunia ini. Saat yg ditunggu telah tiba..doktor mula mengangkat pisau...(haha..mcm nampak je..sebenarnya saya xnampak tau. Tau2 rasa doktor membelah perut) Tiba2 saya merasakan perit yg teramat sgt seperti dihiris perut ni (memang pun tengah dibelah perut tu...) Dengan rasa xmalunya saya menjerit sekuat hati mengatakan sakit & pedih. Doktor plak kata "xde la..puan cuma rasa je..tp xsakit kan" Kali ke 2 pisau diletakkan saya tetap mengatakan bahawa perut saya mmg pedih yg teramat. Doktor pun terus memberikan ubat bius seluruh badan. Dan..saya merasakan saya berada di dunia kartun. Khayal..xrasa apa pun..sedar2 ada org panggil nama suruh tgk jantina anak. Alhamdulillah..baby girl rupanya. Selepas tu saya terlelap kembali.

Syukur ke hadrat Ilahi..akhirnya lahirlah permata hati kami yg pertama jam 12.29am. Hilang sudah rasa sakit..rasa takut yg ada bila dapat menatap wajah NUR AIN HANNANI, cahaya mata kesayanganku ini. Semoga anak mak & abah ni menjadi anak yg solehah, bijak serta menghormati org tua. Amin.


No comments:

Post a Comment